Ratten, muizen en andere beesten. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu Ratten, muizen en andere beesten. - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

Ratten, muizen en andere beesten.

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

26 Oktober 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Een vrij rustige week achter de rug met een paar dagen heel heet weer en bijna geen regen. Dat zijn van die dagen dat je drie maal per dag onder de douche stapt en andere kleding aantrekt.
Vannacht heeft het wat geregend en momenteel een lekkere temperatuur.
Ik zie dat bij jullie inmiddels de wintertijd is ingegaan, vroeg donker natuurlijk.

De kinderen krijgen steeds meer lol in het breien en van de week heb ik met Patty een tas vol wol gekocht. Een paar kinderen die minder vlot zijn ga ik helpen want tenslotte moet iedereen tenminste één werkstuk af hebben als ik vertrek.

De muizen en lieveheersbeestjes zijn favoriet, vandaar de titel.
Jullie schrokken he??
Inmiddels wordt er ook een tekkel en een vogeltje gebreid.

Gistermiddag werd er op het stoepje voor mijn deur druk gebreid, Patty was ook van de partij want ze wil ook een muis breien. Een voor een vertrekken de kinderen om voor een dagje naar huis te gaan dus, wordt het steeds stiller.

Op een gegeven moment kwam Lorre aangewaggeld over het grasveld, hij vond het te stil worden natuurlijk en wilde gezelschap dus, hup bij Patty op schoot. Je moet erg opletten want hij knabbelt overal aan. Van de week een slipper van een meisje gesloopt. Tijdens de lunch vanmiddag dachten we ineens, wat is Lorre stil en niemand had hem nog gezien vandaag. Na de lunch maar eens gaan kijken waar hij is.
Was niet nodig want omdat er een hond onder tafel zat keek ik, en ja hoor Lorre zat er ook en had mooi een slipper gesloopt.

Het eten,

Omdat ik deze week niet veel nieuws te melden heb kan ik eindelijk iets schrijven over Arco Iris.
Om te beginnen worden de mannen aangesproken met tío ( oom ) en de dames met tía ( tante ). Zo ben ik dus tía Ana.

Het eten is eenvoudig maar erg lekker en wordt gekookt door tía Sesy. Vaak ga ik haar helpen als het eten op tafel gezet moet worden, het eten wordt in de keuken opgeschept en daarna naar de tafels gebracht.

Er wordt altijd gekookt met verse groenten en bijna alle dagen soep vooraf.
Ik vroeg een keer hoeveel jaar ze hier werkte en toen moest ze lachen want ze was precies één maand in dienst.
Waar die groentes vandaan komen?

Er is hier een hele grote moestuin( huerta ) die wordt beheert door tío Manuel en die heeft er heel veel werk aan. Zelfs als het op zondag nodig is om water te geven komt hij.
De groentes worden ook verkocht en tía Luz gaat naar de markt om ze te verkopen, niet alleen de groenten maar ook het fruit.

Dinsdag komen er zestig kuikentjes uit Lima en die worden tot kerst opgefokt, op een natuurlijke manier, tot flinke kippen.
Daarna worden ze verkocht, zo komt er op die manier hier wat extra geld binnen.

De tuin,

Die wordt onderhouden door tío Werner, het is een flink terrein dus veel werk en dat in de brandende zon.
Bovendien doet hij ook als het nodig is allerlei andere klussen.


Ja guardería, nee guardería?????

Elke keer weer een sprankje hoop dat die van start kan gaan.
Vrijdag kwam Patty vertellen dat er maandag twee meisjes komen, drie en zes jaar oud.
Moeder heeft een andere partner en heeft de meisjes bij vader achter gelaten maar die moet werken.
Als hij werkt zwerven de meisjes over straat en die van zes jaar gaat niet naar school wat wel zou moeten. Ik denk dat ze op haar zusje moet passen.
Dus, de boel weer opgeknapt en alles in orde gemaakt om maandag van start te kunnen gaan.
Vrijdag had de vader nog niet gebeld dus het wordt weer afwachten.


Vertrek nadert,

Ja, die datum komt steeds dichterbij en van de week kwam de vraag die ik al verwachtte, ik kan heel goed 1+1 bij elkaar optellen, of ik niet wilde blijven tot januari.
Als er geen andere plannen waren zou ik het gedaan hebben maar, het gaat niet want ze verwachten me 17 november in Trujillo.
Nog maar eens aan Patty uitgelegd hoe de vork in de steel zit, ze vindt het wel jammer maar ze begrijpt het wel.

Nu kijken of mijn wasje droog is, dan een bakje koffie en dan zullen de kinderen langzaamaan wel weer thuis komen.

Dat was het weer voor deze week.

Groetjes Ans





  • 27 Oktober 2014 - 08:06

    Mariejan:

    Inderdaad, bij ons is de wintertijd ingegaan. Alles moet weer verzet worden, niet alleen de klokken maar ook de timers waarop het licht aan gaat. Moeten ook de kachel weer aan doen, want het wordt koud. De eerste storm hebben we hier gehad, maar de schade viel gelukkig mee (ik zelf niets hoor!)

    Goed zeg, dat zij alles zelf verbouwen en dat er kuikens komen om op te fokken voor de verkoop met kerst. Zo halen ze inderdaad wat extra geld binnen voor de kinderen.

    Even een vraagje. Wat wordt er met de breiwerkjes gedaan? Ziet er leuk uit! Worden die ook verkocht?

    Senegal gaat 7 januari niet door, omdat Arkefly alle vluchten naar Gambia (daardoor ook Senegal=combinatievlucht) heeft geannuleerd. Het wordt nu de Kaapverdische eilanden met vertrek 6 januari. Dus ben mijn verjaardag op Kaapverdië.

    Nu Ans, veel plezier en succes weer met je goede werk en tot volgende week

    Mariejan

  • 27 Oktober 2014 - 23:09

    Truus:

    Ha die Ans ja dat was even schrikken ik dacht Ans zit nu in ratten en muizenland maar gelukkig zij zijn van wol. En tja gisteren waren wij zeilen dus geen skipe hier is het weer nog steeds heerlijk zonnig en warm voor de tijd van het jaar. Nu verder blijft afscheid nemen altijd moeizaam maar de anderen wachten ook weer maak er maar weer een leuke week van groetjes Truus

  • 28 Oktober 2014 - 01:50

    Ans:

    Nee Mariejan die breiwerkjes worden niet verkocht. De kinderen hebben het zelf gebreid dus het is voor hun zelf.

    Gr.Ans

  • 28 Oktober 2014 - 07:29

    Melie:

    leuk je te volgen, zelf heb ik niks te melden behalve dat het dans programma steeds leuker wordt, jammer dat Geerd en ik vaak niet kunnen door omstandig heden.

    liefs Melie

  • 28 Oktober 2014 - 23:22

    Irma:

    Door jouw gebrei en gehaak is Truusje helemaal into het breien:ze breidt de sterren van de hemel...avonden achter elkaar! (geen muizen of andere dieren maar truien voor de kleinkinders)
    Zelfs ik heb nu een sjaal gebreid.Het is een soort kamerbreed tapijtje geworden...dikte 4 cm. het was erg leuke wol,, maar de sjaal werd wel erg dik!( en nerveusdat ik van dat gebri wordt!!!)
    Zo nu weet je wat je hier teweeg hebt gebracht!
    Maak er maar weer een mooie week van.

  • 30 Oktober 2014 - 11:33

    Ytie De Vries:

    Wat heb jij het druk daar maar wel heel plezierig hier ook hoor Menno en Chatarina 25 jaar getrouwd dus feest op de Gaast en over jou gesproken de hartelijke groeten van ons allemaal en tot de volgende keer.

  • 03 November 2014 - 21:33

    Bea Ettema:

    Hey ans wat leuk he dat het breien zo n succes is
    hier is het nu regenachtig maar we hebben best nog lekker weer gehad maar nu is de herfst echt begonnen.
    op mijn werk is het wat rommelig omdat vanaf 1 januari van alles gaat veranderen in de zorg de wordt er voor de mensen niet beter op.
    Je hebt reuze naar je zin nog steeds begrijp ik nou leuk hoor zie al je foto s weer met nieuwsgierigheid tegemoet tot gauw xxxxx bea en rens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 22247

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: