Laatste week in Arco Iris - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu Laatste week in Arco Iris - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

Laatste week in Arco Iris

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

05 November 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Ja, de laatste week is nu echt begonnen. Volgende week donderdag de 13e vertrek ik naar Lima en maandag de 17e naar Trujillo.

Maar eerst even alles over de vorige week

Vorige week maandag is de guarderia dan toch echt van start gegaan met twee meisjes, drie en zes jaar oud. De kinderen maken lange dagen, ik dus ook. Ze komen om 07.30 en tegen 19.30 worden ze weer opgehaald.
Vandaag met Patty besproken dat degene die het over gaat nemen langzaam moet gaan beginnen want dat kan niet van het ene op het andere moment.
Vooral het kleine meisje heeft het erg moeilijk gehad in het begin en dat gaat nu steeds beter, maar ze zal weer opnieuw aan iemand anders moeten wennen.

Rectificatie

Vorige keer heb ik het over de kuikens gehad maar in het verslag is een 0 weggevallen. Het zijn er geen 60 maar 600.
Ongelooflijk hoe ze in een week tijd zijn gegroeid

Mariposario,

Op woensdag ben ik met Patty op stap geweest naar een vlindertuin waar ook nog andere beesten verblijven. Een apensoort loopt vrij rond en je moet goed op je camera letten want ze zijn razend snel.
Per boot ga je er heen over de rivier de Nanay, een zijrivier van de Amazone waar we een klein stukje op gevaren hebben.
Maar eerst over de markt waar heerlijke(???) grote maden te koop waren die dan gefrituurd werden. Heb het maar niet geprobeerd.

Een grote vlinder genaamd Buho, (uil), waarom hij zo heette werd al snel duidelijk, hij heeft twee grote vlekken die op ogen lijken, als hij in gevaar komt vouwt hij zijn vleugels op een manier dat hij inderdaad op een uil lijkt.
Er was ook nog een grote miereneter die net zijn bakje pap leeg slobberde met een tong van 80 cm, helaas is het niet gelukt die tong op de foto te krijgen.

Natuurlijk een folder meegenomen en daar stond een foto op van een groep kinderen van Arco Iris een aantal jaar geleden.
We hebben gelunched in een restaurant dat op het water drijft, je wordt er ook per boot heen gebracht, en het eten was erg lekker.

Ontmoeting,

Zondagmorgen al om 08.00 met Patty naar het centrum geweest om wol te kopen want de kinderen breien aardig door. Een is er zelfs al aan zijn vierde eigenlijk vijfde werkstuk bezig. In plaats van een muis heeft hij ook nog een kleinere gebreid, daarna een lieveheersbeestje en is nu aan een kip bezig, en dan natuurlijk nog het eerste werkstuk het pennenzakje.
Zaterdag, mijn laatste breiklas, wil Patty een expositie houden, zij had een vraag die mij aan het denken zette en nu heb ik een leuke verrassing voor ze maar dat ga ik jullie nog niet vertellen, dat bewaar ik voor de volgende keer.

Zondagmiddag ben ik naar de Boulevard gegaan om wat te eten en rond te kijken. Zo liep ik langs de kraampjes waar ze van alles voor touristen verkopen en ik raakte aan de praat met een man die armbandjes e.d maakt.
Natuurlijk de vraag waar ik vandaan kwam en wat ik deed. toen ik vertelde dat ik werkte op Arco Iris raakte hij helemaal van slag en werd erg emotioneel. Wat bleek? Hij was een van de eerste jongens die op Arco Iris is komen wonen en hij wist precies dat Patty als nana was begonnen en hij kende Juan Pedro ook. Ik kreeg een stevige omhelzing en hij schreef zijn naam op een kladje en tel.nr voor Patty.
Ik ga altijd op stap met mijn camera maar deze keer natuurlijk niet, dus ik heb beloofd om zondag terug te komen met mijn camera.

Slecht weer,

Iemand had berichten gelezen dat het in Peru slecht weer zou zijn. Hier is er niets van te merken.
Aangezien Peru heel groot is en verschillende klimaten heeft zijn de verschillen natuurlijk ook groot.

Afsluiten,

Een raar idee dat het nu de laatste donderdag, vrijdag enz. wordt. Het wordt nog een drukke week want ik wil voor de kinderen nog een cadeautje kopen, de laatste breiwerkjes afmaken en woensdag inpakken.
Dat is niet zoveel werk want ik heb gewoon niet veel bij me wat kleding betreft.

Mijn volgende verslag zal ook het laatste verslag vanuit Arco Iris zijn.

Gr. Ans





  • 05 November 2014 - 08:37

    Mariejan:

    Leuke foto's weer en prachtige vlinders.

    Het is altijd wat verdrietig om een plek te verlaten waar je het leuk hebt gehad en natuurlijk heb je daar ook heel veel goed gedaan.
    Veel sterkte met het afscheid van Arco Iris, maar op naar de volgende "klus".

    600 ipv 60 is wel een ander verhaal he! Maar dat zal dan zeker veel meer opbrengen voor de kinderen en het werk in Arco Iris.

    Ans, een goede reis naar Lima en naar Trujillo.

    Tot het volgende verslag

    Mariejan



  • 05 November 2014 - 08:55

    Truus:

    Ha die Ans nu maar op naar de leuke kadotjes coor de kids . Wat leuk om de eerste klant van Patty te ontmoeten. Ik wens je een leuke afscheidsweek en tot schrijfs. Truus

  • 05 November 2014 - 19:10

    Nel:

    Hoi Ans,
    jeetje wat is die tijd omgevlogen.
    over een goede maand zit je avontuur er al weer op.
    Nog even de werkzaamheden "afsluiten " ,afscheid nemen (zal niet meevallen) en
    de laatste etappe van je reis.
    Geniet er nog maar van.
    Heel veel groetjes,nel

  • 07 November 2014 - 08:45

    Melie:

    hai Ans.

    afscheid nemen is nooit fijn, maar je heb goed werk gedaan daar.
    een leuk verslag weer, en leuke foto's.
    een goed terug.
    liefs Melie




  • 07 November 2014 - 22:24

    Irma :

    Nu niet eens meer een weekje...de tijd gaat snel, gedenk het wel!!!!!!! voor je het weet ben weer thuis aan het stofzuigen en zo...ha, ha.
    Geniet nog maar even van de laatste dagen hier en van je bezoek aan Lima en Trujillo!

  • 09 November 2014 - 09:01

    Bea:

    Wat een toeval dat je die man ontmoet die daar ook gezeten heeft ,je hebt het nog steeds reuze naar je zin, de tijd vliegt inderdaad om nog even ans dan zit je in het bos in brabant iets heel anders maar ook leuk dikke zoen bea en rens

  • 10 November 2014 - 10:38

    Anita Stuiver:

    Hallo Ans, als je niet weet wie ik ben, ik ben Anita van Zumba op maandag.
    Ik heb genoten van je verslagen ,geweldig wat je doet.
    Goede reis verder!!!!
    Tot in december bij Zumba!!!
    Anita Stuiver

  • 11 November 2014 - 03:51

    Ans Roodenburg:

    Hoi Anita, Fijn dat je van mijn verhalen hebt genoten en ik wist wie je was.
    Groetjes, ook aan iedereen van de Zumbales.en ik zie jullie zeker weer in december.
    Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: