De eerste belevenissen - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu De eerste belevenissen - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

De eerste belevenissen

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

02 September 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Een goede vlucht gehad naar Lima, alle bagage goed aangekomen en natuurlijk wilde ze bij de douane toch weer zien wat er in die twee grote zakken zat. In de zak van Caridad zat alleen maar kleding maar bijna alles werd eruit gehaald. Heb rustig toegekeken hoe hij dat deed, uiteindelijk was hij ervan overtuigd dat het goed was en hup alles weer terug. Ik dacht, je gaat maar lekker je gang want helpen doe ik niet. Toen zak nr. twee, zelfde verhaal maar halverwege kreeg ik te horen I trust you. Ik kreeg al snel een stempel in mijn paspoort om 6 mnd te blijven, maar ik kom netjes op de afgesproken tijd terug hoor.

Inmiddels mijn 2e dag in Iquitos waar het behoorlijk heet is. In Lima was het koud, 18 gr, En hier was het gisteren om 11 uur al 28 gr.
De vlucht naar Iquitos was heel mooi, eerst over de Andes en later kon ik de Amazone zien.
Deze week een beetje acclimatiseren en aan alles wennen, vanmiddag ga ik helpen bij de opvang van kindertjes waarvan bv de moeders hier op Arco Iris les geven.
Volgende week moet er en lokaal in orde gemaakt worden voor de opvang van jongere kinderen. Daar ga ik dus bij assisteren.

Het welkom gisteren was heel leuk, Patty( directrice) stond met een bord Ans op me te wachten. Alle taxichauffeurs riep Ans, Ans.
Patty op de motor en ik in een motorcar op weg naar Arco Iris.
Na een gesprekje naar mijn kamer, alles ingericht en al het speelgoed op bed gelegd en Patty geroepen, die er natuurlijk blij mee was.
Vooral mijn breiwerk, de wiegjes en kleertjes vielen in de smaak. Ik ga nu aan de meisjes breien en punniken leren.

Verder willen de kinderen alles van me weten natuurlijk, hoe oud ik ben hoe mijn kinderen heten of ik getrouwd ben enz. enz.
Na het avondeten ben ik op het stoepje gaan zitten omringd door de kinderen. Er werd een liedje gezongen en ik moest er ook een zingen natuurlijk.
Heel erg op tijd naar bed gegaan want ik was er heel vroeg uit om naar het vliegveld te gaan. Vanochtend om 6 uur opgestaan om met de kinderen te ontbijten. Kon wel later ontbijten maar dat wilde ik niet. Ik zei tegen Patty dat ik niet gekomen was om te slapen.
Mee gegaan met de kinderen naar school brengen en vanmiddag ook weer ophalen.

Nu even pauze met een grote bak koffie, dat drinken ze hier volgens mij niet, en ze trekken dezelfde gezichten als in Lima en Trujillo, brr zonder suiker.

Veel foto's heb ik nog niet gemaakt dus daar moeten jullie nog even op wachten.
Ik moet wel de foto's van het andere dagboek verwijderen. Je mag 150 foto's plaatsen. Ik dacht per reis maar dat is niet zo het gaat over alle reizen.

Genoeg voor vandaag, beetje bij beetje zal ik iets vertellen over het leven op Arco Iris, maar je kunt ook hun side bekijken natuurlijk.

Gr. Ans

  • 02 September 2014 - 16:19

    Nicoline:

    Hoi Ans,

    wat een avonturen, zo meteen aan het begin van je reis. Leuk om te lezen.
    Ik ben heel benieuwd naar de vervolgverhalen.
    Wij zijn afgelopen donderdag weer aan de slag gegaan en Wendy heeft tijdelijk jou plaatsje ingenomen. Dat doet ze wel aardig, hoor :-). We hebben de tango verder geoefend en er een mooie lijn aan toegevoegd.

    Groetjes, ook van Rudolf,
    Nicoline

  • 02 September 2014 - 16:45

    Frieda:

    Hi Ans,wat weer een spannend verhaal.Ik leef echt met je mee hoor,je doet fantastisch werk daar in PERU.Ik kijk uit naar het volgende bericht,heel veel plezier en (werk) ze.Ik doe ik maar op eigen houtje de groetjes van BOB. LIEFS VAN ONS. Bob en Frieda

  • 02 September 2014 - 16:52

    Melie:

    hai Ans leuke verhalen weer, goed bezig hoor.
    je krijgt de groeten van de zumba club,we hebben afgelopen maandag koffie gekregen en ieder nam wat lekkers mee.
    liefs M

  • 02 September 2014 - 18:09

    Mik Lefel:

    Ha Mormel,wat leuk dat alles zover is goed gegaan! Fijn dat ze overal zo blij mee zijn,nu de rest nog uitdelen! Ik hoop dat je wel slaapt hoor,anders kom je jezelf tegen...ik schiet nu ook wel op maar nog steeds niet alles uitgeruimd,ik doe het nooit meer...maar goed een olifant eet je ook niet in een keer op toch? Heel veel liefs van Monster!

  • 07 September 2014 - 12:24

    Truus:

    Hoi Ans heerlijk dat je weer zo een leuke ontvangst hebt gehad geniet van al die kleintjes groet Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: