De eerste week in Arco Iris - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu De eerste week in Arco Iris - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

De eerste week in Arco Iris

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

06 September 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal


Dinsdagmorgen na het ontbijt mee gegaan om de kinderen naar school te brengen en 's middags geholpen in het lokaal waar de kinderen van 4, 5 en 6 jaar komen. ze krijgen extra les in taal en rekenen.'S morgens gaan ze naar de reguliere school en 's middags komen ze naar het centrum voor extra ondersteuning, dat geldt ook voor de kinderen die hier wonen.
Als ze uit school komen wordt er eerst gegeten, daarna opruimen en alle kinderen hebben een taak die zonder mopperen wordt uitgevoerd.

Tot drie uur hebben de kinderen vrij, dan beginnen de lessen tot vijf uur.
Daarna spelen, douchen, eten en opruimen en huiswerk maken. ik heb al eerder gezien dat de kinderen in Peru veel huiswerk hebben.
Zo tegen half negen ga ik naar mijn kamer, douchen en op tijd naar bed want om zes uur gaat het wekkertje weer.

Een kat in het nauw......

Woensdagmorgen toen ik mijn was stond te doen kwam Patty ook haar was doen en konden we gelijk wat praten. Patty is de directrice. Ze vertelde dat haar kat iets mankeerde en naar de dierenarts moest en ze vroeg of ik mee wilde. Dat wilde ik natuurlijk wel en hup achterop de motor naar de dierenarts waar de kat een nachtje had geslapen. Waarschijnlijk had hij iets van chloorwater gedronken. Hij kreeg medicijnen en mocht mee naar huis. Ja.. daar zat ik dus achterop de motor met een kat in mijn armen. In het begin ging het nog wel maar hij ging steeds meer tegenstribbelen, vlak bij het huis van Patty ging het dus niet meer en zijn we gestopt en net toen ik afstapte beet hij voluit in mijn duim, bloeden als een rund natuurlijk. Een nicht van Patty kwam snel de kat ophalen en wij te voet verder, gelukkig maar een klein stukje. Patty is ook verpleegster dus de wond werd verder goed verzorgd. Dus eind goed al goed.

Ik zou beginnen om de guarderia ( peuterspeelzaal ) onderhanden te nemen. In principe gaat die 15 september van start. Met een duim in het verband is het wat lastig dus hebben we rubberhandschoenen gekocht.
Twee dagen flink bezig geweest, maar alles is nu spic en span.

De hele week is er iemand om vijf uur dansles aan de kinderen te geven. Vrijdag was er een feest van een ander kinderhuis en alle groepen gaven een voorstelling. De kinderen beelden een verhaal uit waarin dieren en planten een rol speelde. Iedereen werd beschilderd en de meisjes kregen groene rokjes aan.

Inmiddels help ik de kleintjes met Engels, ze hebben een dvd met oefeningetjes. De leraren spreken zelf geen Engels dus is het lastig voor ze. De meest slimme kinderen weten al wat kleuren te benoemen.
Volgende week zaterdag ga ik de meisjes breien leren, maandag met Patty op stap om breinaalden en wol te kopen.

Inmiddels is het zaterdagmiddag rond zes uur, de meeste kinderen zijn naar huis. Vijf kinderen blijven, ze wonen te ver weg of de omstandigheden zijn slecht thuis.
Straks komt er een meisje om op de kinderen te passen en gaan ze eten. Ik denk dat ik maar met ze meega. Volgende week de boel verkennen buiten de deur. Iquitos heeft een mooi centrum waar heel wat te zien is.
Wordt vervolgd,

Ans

  • 07 September 2014 - 12:30

    Truus:

    Hoi Anse Pansje ja genieten met alle kids je moet ze natuurlijk ook haken leren om alles af te werken haha
    Doe je wel een beetje voorzichtig wonden daar in de rimboe is niet zo handig hoor! heel veel plezier en tot horens

  • 08 September 2014 - 10:54

    Anita Stuiver:

    Hallo Ans, Wat hebben mijn man(Luuk) en ikAnita genoten van je verslag.
    Stoer hoor wat je doet!!!
    We leven mee, en als we met iets behulpzaam kunnen zijn laat het ons weten.
    Hartelijke groeten en veel succes met wat je doet.
    Anita

  • 08 September 2014 - 14:24

    Ytie:

    Een goed begin is het halve werk Veel succes en een hartelijke groet van Ytie.

  • 08 September 2014 - 22:47

    Rens En Bea Ettema:

    Hey ansje kijk inderdaad uit met die kattenbeet dat je geen infectie
    Krijgt je bent verder alweer lekker bezig ga zo door hier alles ok fons zit in noorwegen
    Tot horens liefs bea en rens

  • 09 September 2014 - 19:53

    Mary Baars :

    Ans, leuk om weer je verhalen te lezen.
    Hoop voor je dat je duim snel en goed geneest.
    op na je volgende verhaal ;)

  • 09 September 2014 - 19:56

    Frieda:

    Hoi Ans,wat doe je toch goed werk daar in de verte.En wat zullen ze blij met je zijn,spannend hoor wat je allemaal meemaakt.Hou de wond goed in de gaten,je kunt beter even naar de dokter gaan voor een injectie.Hier gaat alles naar wens,Vrijdag openings bal met verschillende demo"s. Grt van BOB en heel veel plezier.XXX FRIEDA

  • 10 September 2014 - 20:30

    Elly :

    Hallo Ans
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Leuk hoor en aardig wat activiteiten op allerlei gebied. Al je levenservaring komt samen en goed van pas groetjes Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: