Lekker bezig - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu Lekker bezig - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

Lekker bezig

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

21 September 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,

Ja, als je op zaterdag mooie roze laarzen koopt kun je er op wachten natuurlijk, zondagavond is het verschrikkelijk gaan regenen, er leek geen eind aan te komen. Op een gegeven ogenblik stond alles blank, het water liep nog net de modulo van de leeuwen niet binnen. Later op de avond toen ik mijn kamer binnen kwam lag er water op de vloer dus, eerst dweilen voor ik naar bed kon.
Van Patty hoorde ik dat Iquitos ook blank had gestaan, het water loopt dan ook de huizen binnen.
Afgelopen nacht heeft het ook flink geregend, maar nu schijnt de zon en kan alles weer drogen.

Vorige week zondag op de boulevard geweest en dat is echt toeristisch maar volgens mij zijn er niet zoveel toeristen, het was in ieder geval erg rustig.
Na wat rondgekeken te hebben op een terras gezeten en heerlijk gegeten.
Maar ja, je bent Hollands en je blijft Hollands want ik bestelde een gevulde avocado. Ik had de Hollandse avocado's in gedachte en die zijn niet zo groot.
Kreeg ik een avocado zo groot als een kleine voetbal en flink gevuld, erg lekker maar ik kreeg echt niet alles op. Uitgelegd dat het erg lekker was maar voor mij teveel.
Het reisbureau heb ik niet kunnen vinden en van het ene op het andere moment werd het behoorlijk heet dus, lekker naar huis gegaan waar de kinderen dan ook beginnen binnen te druppelen.

Klein drama

Van de week op een middag zat er in het klasje waar ik dan help een kind opgesloten in het toilet, de deur kon met geen mogelijkheid open.
Ik had wel wat gebonk gehoord maar omdat het een drukke klas is had ik er geen aandacht aan geschonken.
Maar omdat het bleef aanhouden ging ik toch maar eens kijken, stond de profesora met alle macht aan de deur te rukken en probeerde de sleutel om te draaien, zonder resultaat natuurlijk en alle kinderen erom heen.
Ik moest erg lachen want een ventje van 6 jaar kwam met zijn schrift aan, profesora, profesora, of ze even wilde kijken of zijn sommen wel goed waren. Maar uitgelegd dat daar even geen tijd voor was en op zoek gegaan naar iemand die kon helpen.
Er kwam een grote ladder aan te pas zodat er iemand over het muurtje kon klimmen om de deur van binnenuit open te maken.

Lege quaderia,

Helaas is het jongetje wat maandag zou komen niet geweest. Volgens mij gaan we nu van de week in Iquitos de folders uitdelen in de hoop dat er reacties komen.
Ik hou jullie hiervan op de hoogte.

Nieuwe taak,

Op maandag en woensdagochtend help ik in het computerlokaal zodat de profesora haar aandacht kan geven aan de kinderen die extra aandacht nodig hebben.
De andere kinderen gaan dan met mij mee en doen taal en rekenoefeningen op de pc.
Moet er dan voor zorgen dat ze hun werk doen en niet gaan spelen e.d.
Maar twee uur is dan best lang en tegen het eind hebben ze het wel gehad natuurlijk. Ik probeer ze dan wel bezig te houden, maar ze zijn blij als de bel gaat.
's Middags gaan ze dan naar hun reguliere school, hier komen ze voor extra ondersteuning.
Leraressen heten hier profesora en leraren profesoro.

Van de week ook nog en krat vol puzzels uitgezocht. Allemaal losse puzzelstukjes en lege puzzels.
Het is me gelukt maar meer dan de helft is incompleet, uitgelegd dat ze de kinderen moeten leren aan tafel te puzzelen en controleren of een complete puzzel wordt ingeleverd.
Waarschijnlijk nemen de kinderen ook wel wat mee naar huis.
Of het gaat lukken?

Boodschappen,

Vrijdag met Patty op stap geweest om nieuwe sloten te kopen, achterop de motor natuurlijk. ( helaas nog geen foto )
Zelf heb ik een pot magnesium/zink gekocht. Kreeg 's nachts krampen in mijn kuiten en dat duidt op een tekort. Ik transpireer natuurlijk enorm en dan verlies je ook mineralen. Gelukkig helpt het al want vannacht geen last gehad.
Hier lopen ook vier honden rond en er moest hondenvoer komen maar eerst een ijsje gegeten.
Maar met een baal hondenvoer achterop de motor is geen optie dus, ik in een motorcar en Patty op de motor er achteraan. Kon ik er een mooie foto van maken.

Week-end

Als de kinderen naar huis gaan gaan hun verzorgsters ook voor een dag naar huis.
In principe begint mijn week-end dan ook. Gisteren alleen naar de supermarkt geweest, heen en weer met een motorcar. Daarna heerlijk twee uurtjes geslapen. verder niet weggeweest want ik wil niet alleen in het donker over straat vooral omdat Arco Iris vrij afgelegen ligt.
Het ontbijt voor de zondag afgezegd want ik wide niet vroeg op op zondag. Door de weeks gaat het wekkertje om zes uur dus ik wil gewoon lekker lummelen op zondagmorgen. Uit de supermarkt broodjes meegenomen en ik kan zelf koffie zetten dus, geen probleem.

Straks ga ik weer naar de Boulevard, deze keer met mijn fototoestel.
Ga er ook weer een hapje eten en tegen vijf uur ben ik dan weer thuis.

Al met al is het weer een leuke drukke week geweest en van verveling is geen sprake.

Wordt vervolgd,
Ans

  • 21 September 2014 - 19:09

    Truus:

    Lekker bezig heb je zaken gemaild en dat bromkarretje is een tuktuk met motertje zet um op deze week veel plezier met de kids groetjes Truus

  • 21 September 2014 - 20:01

    Nicoline:

    Hoi Ans,
    Bedankt voor je verslag. Leuk om te lezen, wat je zoal meemaakt. Zo te lezen, verveel je je niet.
    Veel plezier verder,
    Groet, Rudolf en Nicoline

  • 22 September 2014 - 07:11

    Bea En Rens:

    Hey ansje wat ben je toch lekker bezig vrouw je beleefd ook weer genoeg wij hebben ook een lekker weekje gehad met de camper belgie duitsland drielandenpunt en friesland we hadden prachtig weer jij hebt alle soorten weer lees ik veel plezier en doe voorzichtig ansje dikke knuffels van ons xx

  • 22 September 2014 - 14:56

    Melie:

    Hai Ans, leuke verhalen weer, hoorde op zumba dat je gebeten bent door een kat.?
    Nou hier alles nog het zelfde.
    dikke kus Geerd & Melie

  • 22 September 2014 - 17:22

    Nel:

    Hoi Ans, wat een belevenissen. Ik lees met plezier je verslagen. Zou ook wel zoiets willen doen, maar dan moet je wel de taal spreken. Gaat dus niet lukken. Zie alweer uit naar je volgende verslag.veel werkplezier!!! Geniet ervan. Groetjes, nel

  • 23 September 2014 - 19:15

    Bea:

    Whooeha wil jou wel zien met je mooie kaplaarsjes ; )

  • 24 September 2014 - 20:28

    Frieda Boer:

    Hoi Ans,wat doe je toch goed werk daar. Zaterdag op de jaarmarkt in Kerkelande geweest en daar die mevrouw gesproken waarvan je verleden jaar ook kleertjes hebt gekregen, nee ik heb ze gekocht voor 50 euru cent per stuk. Nu heb ik een zakje vol gekregen en heb gezegd dat haar kleertjes worden gedragen bij de kindertjes in PERU,ze was daar heel blij om.

    Ans tot het volgende berichtje groetjes en een fijne tijd nou. GRT van BOB.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: