Weer een week verder - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu Weer een week verder - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

Weer een week verder

Door: Ans Roodenburg

Blijf op de hoogte en volg Ans

14 September 2014 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal,


Weer een drukke week achter de rug, de quarderia gaat morgen beginnen met één jongetje. Inmiddels zijn er twee dames gekomen die de kinderen gaan begeleiden.
Er zijn mooie folders gemaakt en nu maar hopen dat de nieuwe aanmeldingen binnenkomen.

Poesje ...niet miauw,

Jullie hoeven je over mijn duim geen zorgen te maken hoor, die is weer als nieuw. Zoals ik al eerder schreef is Patty ook verpleegster en ze heeft alles gelijk goed schoon gemaakt. Omdat ze er van overtuigd was dat ik pijn zou krijgen gingen we naar de apotheek voor paracetamol. Daar gaven ze het advies om toch twee capsules antibiotica in te nemen, dus dat heb ik maar braaf gedaan.
Zelf heb ik ook mijn duim in een bakje heet water met wasmiddel gehangen en ik heb natuurlijk ook mijn betadine zalf meegenomen.
Maar helaas.......de kat is die zaterdagnacht alsnog overleden en ligt nu ergens op Arco Iris begraven.

Beestjes,

Een van de eerste avonden zat ik bij de kinderen en ik had al gezien dat ze bij elkaar naar luizen zaten te zoeken. Aan mij werd gevraagd of die er in Nederland ook zijn.
Ik in mijn beste Spaans uitgelegd dat er op de scholen veel problemen mee hebben. Welke kleur ze dan hebben, nou gewoon wit.
Niks gewoon want hier zijn ze zwart, kijk maar...en flats daar lag er een voor mijn neus op tafel, en inderdaad ze zijn zwart en van een flink formaat. maar als ik zo op de koppies kijk zijn er ook witte hoor.
Dikwijls als ik op het stoepje zit gaan er twee behendige handjes van een zesjarige door mijn haar om te zoeken, gelukkig nog steeds zonder resultaat. Maar ik spuit ook dagelijks twee maal een preventief middel op mijn haar.

Met de enge beestjes valt het toch nog toe mee. Het kan gebeuren dat er iets salamanderachtigs omhoog schiet als ik 's avonds op mijn kamer kom en het licht aan doe.
Een keer zat er een kikker in mijn kamer maar die liet zich makkelijk verwijderen. Van de week in het donker liep ik er met een te voetballen, is natuurlijk niet mijn gewoonte maar ik had hem niet gezien.

Piwichos

Hier wonen ook twee vogels, genaamd Piwichos. Een combinatie van kleine papegaai of grote parkiet.
Die lopen overal rond en als er gegeten wordt melden ze zich luid schetterend voor eten.
Zo kan het gebeuren dat ze ineens op je schoenen zitten of aan je broek hangen. De eerst keer wist ik niet wat me gebeurde want ineens voelde ik iets harigs aan mijn benen, maar inmiddels is ook dat gewoon.

Breien,

Gistermorgen de eerste breiles gegeven, alle kinderen deden mee. De les zou een uurtje duren maar het zijn er drie geworden. Gelukkig hielp Patty ook mee en ik had voor iedereen de steken al opgezet en de eerste naald gebreid, want ruim twintig kinderen voor de eerste keer is toch wel veel.
Sommige zijn de hele middag bezig geweest en de kinderen die niet naar huis gaan komen steeds vragen hoe het moet. Alle begin is moeilijk natuurlijk. Zo heb ik dus regelmatig breiende kinderen voor mijn deur.
Ik heb ze net verteld dat mijn winkeltje nu dicht is want ik heb andere plannen.

Alleen op stap,

Gisteren alleen naar de markt geweest want ik wilde laarzen en nieuwe teenslippers hebben en een nieuwe telefoon. die ik in Lima mocht lenen was oud en wilde moeilijk opladen, op een gegeven moment deed die helemaal niets meer. Omdat ik toch de mogelijkheid wil hebben te kunnen bellen als het nodig is heb ik de meest simpele gekocht. Zo heb ik dus een Peruaans nummer.
Inmiddels ben ik in het bezit van een paar prachtige roze laarzen( echt mijn kleur) en dito teenslippers. De laarzen laat ik toch hier achter dus de kleur is niet zo belangrijk.

Straks ga ik een bezoekje brengen aan het centrum van de stad, eens kijken of ik een reisbureau kan vinden en zien wat er mogelijk is aan uitstapjes en een hapje eten. Tegen vijf uur zijn de meeste kinderen weer thuis en zelf wil ik ook voor het donker thuis zijn.

Wordt vervolgd,

Gr. Ans






  • 16 September 2014 - 00:12

    Frieda Boer:

    Hoi Ans,wat weer een mooi verhaal,speciaal het brei uurtje,mijn gedachten gingen gelijk terug naar de lagere school waar ik het ook moest leren. Trouwens ik heb ook sokken gebreid maar zou het niet meer weten hoe je de hiel moet doen. Ik wens je nog een plezierige tijd in PERU toe. Groeten van Bob en mij natuurlijk.XX FRIEDA

  • 19 September 2014 - 21:41

    Truus:

    Hoi Anse Pansje heerlijk te lezen alle verhaaltjes hab je al een reisje gevonden? Nu kunnen de kids hun eigen slofjes breien nog veel plezier groetjes Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Iquitos

Terug naar Peru

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed, ik ga weer terug naar Peru om vrijwilligerswerk te doen.

Ik ga helpen in het kindertehuis Arco Iris (regenboog) een Nederlands initiatief dat dit jaar zijn twintig jarig bestaan viert.
Voor details verwijs ik jullie naar:
www.stichtingarcoiris.nl
Natuurlijk bezoek ik ook mijn vrienden in Lima en Trujillo waar ik de vorige keer ook was.

De reis

28 augustus vertrek in vanaf Schiphol naar Lima waar ik het week-end zal blijven en de familie weer terug zie. Regelmatig hebben ze me gevraagd wanneer ik weer naar Peru kom. Elke keer moest ik zeggen dat ik het niet precies wist.
Daar is nu dus verandering in gekomen.

Op maandag 1 september vertrek ik met een binnenlandse vlucht naar Iquitos. Een vlucht van ongeveer 3.5 uur.

13 November vlieg ik weer terug naar Lima en daarna met de bus naar Trujillo.
Ik verheug me erg op het weerzien met de mensen daar en bedacht me dat ik daar twee jaar geleden in dezelfde periode voor het eerst kwam.

Zo rond 9 december wil ik weer in Lima terug zijn want 11 december keer ik huiswaarts om 12 december weer te landen op Schiphol.

Iquitos

Iquitos ligt, 106 meter boven de zeespiegel, aan de rivier de Amazone in het tropisch regenwoud van Peru, telt ongeveer 370.00 inwoners en is de grootste stad in het regenwoud.
Tevens wordt de stad gezien als de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is. Wie naar Iquitos wil reizen doet dat per boot of vliegtuig.

Temperaturen

Iquitos heeft een tropisch regenwoudklimaat. Gedurende het hele jaar door warme temperaturen.
Gemiddelde maximum temperatuur in september, oktober en november is 32 graden (dat wordt dus puffen en transpireren ) minimum temperaturen van zo'n 22 graden.
De regen valt ook vrij constant en regelmatig.

Reisverslagen

Mijn belevenissen zijn weer te volgen in de reisverslagen die ik ongetwijfeld ga schrijven. Ik hoop jullie weer mee te laten genieten van alles wat ik mee ga maken.

De reis is geboekt en ik ga nu rustig door met de voorbereidingen.

PERU.....ME VENDRE


Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Ja hoor...ze is er weer.

10 December 2014

Land in zicht....

04 December 2014

Terug naar Lima

29 November 2014

Trujillo

13 November 2014

Afscheid
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 22258

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: