OP NAAR LA SELVA.....MAAR EERST........ - Reisverslag uit Lima, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu OP NAAR LA SELVA.....MAAR EERST........ - Reisverslag uit Lima, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

OP NAAR LA SELVA.....MAAR EERST........

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

04 Januari 2013 | Peru, Lima

Lieve allemaal,

Maar eerst nog wat achtergebleven verhalen.

Allereerst over de viering van oud en nieuw dat er heel geel uit zag. Ineens begon het me op te vallen dat er erg veel geel op straat verscheen, ook wat rood en groen maar geel vierde de boventoon. en dat had met het nieuwe jaar te maken.
T shirts, hoedjes, slingers en zelfs ondergoed. Niemand kon me precies vertellen hoe dat zat dus maar op internet gezocht.
Geel is de kleur van het geluk, rood is de kleur van de liefde en groen geluk met geld. Het ondergoed moet je cadeau krijgen.
Op oudejaarsavond kregen Celinda en ik van Maria een gele slip cadeau.
Er hoort ook nog een pop bij die van oude kleding wordt gemaakt en om 24.00 in brand wordt gestoken om het ongeluk van het oude jaar te verbranden. Een pop heb ik helaas niet gezien.
Maar al die cultuurverschillen blijven leuk om mee te maken.

Panetón

Ik schreef al eerder over panetón maar kreeg berichten dat sommige mensen niet wisten wat dat was.
Dat is hier HET met de feestdagen en er gaan er heel wat doorheen en ze drinken er chocolademelk bij. Die is erg lekker moet ik zeggen want er gaat kaneel door.
In de panetón zitten geconfijte vruchtjes en het smaakt goed en heb er dus al heel wat van gegeten en ik heb ze voor jullie op de foto gezet.

Plafond

Al in de eerste week in Trujillo had ik daar al iets over geschreven. Inmiddels is het klaar. Omdat het een erg laag en donker lokaal was zijn er een aantal rijen stenen bovenop gezet waardoor het nu ruimer is en lichter lijkt en misschien ook wel is. Tevens zijn er stevige houten steunbalken geplaatst waardoor het plafond onmogenlijk meer kan verzakken.
Na de werkzaamheden zag het er niet uit natuurlijk en ik kon de pastor blij maken door verf te kopen. Het is nu een mooi lokaal geworden. Klaslokaaltjes heten hier trouwens aula's.
Verder spreken de foto's voor zich.

Haantje kraait, eendje dood

Nadat we op een keer de grote eend hadden opgegeten had ik Angelita beloofd een nieuwe te kopen dus wij een keer op stap naar de markt en twee leuke eendjes gekocht. Ik had al eerder begrepen dat ze ook graag kippetjes wilde dus gelijk maar twee kippen en een haan gekocht.
Een hok gefabriceerd en alles erin gezet en de kippen en de eendjes accepteerden elkaar. Maar helaas was er een eendje al binnen 30 minuten dood en kregen de kippen de schuld. Ik geloofde dat niet want anders hadden ze de andere eend ook wel gedood. Maar als je goed op de foto kijkt zie je het eendje er een beetje siepig bij zitten.
De eend appart gezet maar die pikte dat niet en wist al snel te ontsnappen en rende heel hard naar de kippen terug. Ik zei al die denkt nu dat hij een kip is want hij loopt braaf achter ze aan.

Een eend is geen eend dus er zou een nieuwe komen maar dat werden er twee. De grote eend erbij gezet, het is tenslotte een eend maar nee hoor hij ging heel rap weer naar de kippen.
Ik kwam op het slimme idee om te kijken of de kleine eendjes erbij konden want die ontsnapten de hele dag en wij er steeds achteraan.
Maar dat pikte de kippen niet en sleurde al snel een eendje aan zijn poot het hok door waardoor ik weer een snoekduik in het hok nam om het eendje te redden waardoor Angelita weer dacht dat ik viel.
Kortom zijn we er die dag druk mee geweest maar, 's morgens vroeg probeert het haantje al te kraaien.

Genept

Woensdag zouden we een archeologisch museum gaan bezoeken want na mijn terugkeer uit Trujillo hadde we nog niet veel gedaan.
De familie heeft kraampjes op de mercado en de dagen voor kerst zijn dan druk natuurlijk.
Op zich was dat niet zo erg want dan kon ik mooi even bijkomen want ik merkte dat ik toch wel moe was.
Dus wij op pad en met de taxi zouden we nog naar een markt gaan waar ze souveniers uit alle delen van het land verkopen.
Nu wist die taxichauffeur nog een museum wat verder weg en omdat ik nog niet zoveel gezien had leek het me wel wat want de Incacultuur is toch bijzonder.
Achteraf heeft hij toch een ruime prijs berekend en me opgezadeld met een vals briefje van 50 soles. Je moet hier erg opletten want er is veel vals geld in omloop en iedereen kijkt ook heel secuur het geld na wat hij/zij ontvangt.
Ik heb er verder geen drama van gemaakt want daar wordt het geld niet minder vals om en thuis krijgt het een mooi plaatsje in mijn wissellijst die ik natuurlijk ga maken.

Aardschokjes

Heb ik zowaar twee aardschokjes meegemaakt. De eerste niet bewust maar ik zat aan tafel monopolio te spelen met Julissa ( daar is ze gek op ) en die zat ineens stil aan de tafel te voelen en vroeg of ik niets gevoeld had. Nee, dat had ik niet, maar zij wel.
Een paar dagen later werd ik wakker en dacht " He, het lijkt wel of mijn bed staat te schudden " maar voordat ik uitgedacht was sliep ik alweer en was het hele voorval vergeten totdat mij er 's middags naar gevraagd werd. In eerste instantie zei ik nee maar ineens schoot het mij te binnen.
In het nieuws vertelden ze dat er in Peru 1n 2012 225 aardschokken geregistreerd waren. Ik weet niet of die twee van mij daarbij zaten.

La Selva

Morgen 5 januari gaan we naar La Selva, dat is het tropisch regenwoud.
Het begint aan de oostkant van de Andes en daar heet het Selva Alta en is heuvelachtig. Wat verder naar het oosten het het Selva Baja en dat is het junglegebied. Van januari tot april kan het daar erg nat zijn, maar we wachten maar af.
Ik heb nog geen idee over onze verblijfplaats daar, misschien bij familie van Celinda en anders een hostel of zoiets, ik laat me maar weer verrassen.
Zaterdagavond de 12e zijn we weer terug en dan heb ik vast weer mooie verhalen.

Tot zover maar weer,
GR.Ans


  • 05 Januari 2013 - 09:47

    Truus:

    Hoi die Ans
    Wat een avonturen en ja beesten opfokken en daarna opeten is heel belangrijk in deze landen. De mensen eten toch ook de eitjes van de kippen of zijn deze nog te jong en dus geen eieren.
    Ik wens je heel veel plezier in het regenwoud ik hoop en verwacht dat er weer veel moois op je pad komt ! geniet en toedeloe

  • 05 Januari 2013 - 10:55

    Ytie:

    De rest van jou verblijf wordt prettig ingevuld heel veel plezier wens ik jou toe gr ytie

  • 05 Januari 2013 - 12:29

    Mariejan:

    Als je dit leest, ben je weer terug uit het regenwoud. En was het erg nat? Toen wij in het regenwoud in Australie waren regende het ook steeds. Dus zeker bij jou in deze tijd zul je dat ook wel meemaken.

    Wat een verhaal over die eenden, kippen en haan. Geweldig. Zo houden ze je in conditie moet je maar denken. Hoop dat de nieuwe het wel overleven voor de mensen daar.

    Wat doe je toch goed werk! Ook weer met dat lokaal, wat zullen ze blij zijn met je!

    En de Panetón ziet er heerlijk uit, begrijpelijk dat je er veel van gesnoept hebt. Bij thuiskomst zeker weer volop trainen om de extra pondjes eraf te halen?

    Nu meiss, veel plezier, geniet van alle mooie dingen die nog op je pad komen, maar denk bij je drukke werk voor de mensen daar ook aan je zelf.

    En bedankt voor je mail ivm mijn verjaardag, dat je daar nog aan gedacht hebt. Als je terug bent gaan we weer "verjaardag's eten" met de meiden.

    Veel liefs
    Mariejan




  • 05 Januari 2013 - 16:31

    Irma Van Dijk:

    Panéton ken ik wel....erger nog Truus heeft er één cadeau gehad van een Italiaanse kennis van Ronald. Het is in Italie feesteten bijvoorbeeld voor het nieuwe jaar .
    Ga je nu ook eendjes en kippetjes in je tuintje houden? Leuke bezigheid toch, nu je gepensioneerd bent?
    Geniet maar van je trip naar het regenwoud!
    Groetjes! Irma

    O ja....nog een goed 2013!

  • 05 Januari 2013 - 17:36

    Hans Van Wijk:

    Hoi Ans,

    Wat een prachtverhaal van die kippen, eenden en haan! Daar heb ik hardop om gelachen en Ineke ook, aan wie ik het voorlas.

    Je hebt het overduidelijk naar je zin!

    Groetjes,
    Ineke en Hans.

  • 05 Januari 2013 - 21:05

    Caridad:

    Als ik het panetón zie herineer me hoeveel ik het mis in de kerst tijd. De panetón van Peru is niet te vergelijke met die van de Xenos. De chocolade melk vanmijn maa is uniek maar het komt doro de chocolaat van Perú.
    het is simpel weg heerlijk.
    ik ben blij dat jij het lekker vind en dat ji alles probeerd maar let op de lijn namelijk de kilos komen zo maar aan.
    groetjes,caridad

  • 06 Januari 2013 - 13:55

    Mini En Herman:

    Hoi Ans, wat een prachtige verhalen, en foto's!!
    Wat verwoord je het allemaal goed, en jou humor is geweldig om te lezen!!!!
    Respect voor wat je allemaal doet, (met je hele hart) geniet ervan.
    ik denk dat je daar niet meer stuk kunt!
    Lieve groeten Herman en Mini

  • 08 Januari 2013 - 20:58

    Mary:

    Ans, een geweldig verhaal over de eenden en de kippen ik heb wel zitten lachen.
    hoop dat het regenwoud je ook goed is bevallen.
    succes en op naar je volgende verhaal.
    groet mary

  • 12 Januari 2013 - 11:25

    Melie:

    nou wat een avonturen maak je mee.hoop dat je straks niet uitgeput bent als je terug in nederland bent.

    wanneer is dat eigenlijk? ik dacht 30 jan. of toch eerder? we gaan het zien XXX

  • 12 Januari 2013 - 22:44

    Margreet:

    Hoi Ans, net al je verhalen gelezen! Verrassend een andere cultuur, andere gewoontes, andere manier van omgaan met beesten, ander eten. Lijkt me heerlijk om mee te maken. Fijn dat het schooltje zo mooi is opgeknapt. Nog veel plezier de laatste weken. Hoop dat je de jungle goed uit komt. Groet, Margreet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

OP NAAR PERU

Hulp aan een project in Trugillo

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2013

WEER THUIS

28 Januari 2013

HASTA LUEGO PERU

23 Januari 2013

KLUS GEKLAARD

14 Januari 2013

BELEVENISSEN IN PICHANAKI

04 Januari 2013

OP NAAR LA SELVA.....MAAR EERST........
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: