VAN ALLES EN NOG WAT - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu VAN ALLES EN NOG WAT - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Ans Roodenburg - WaarBenJij.nu

VAN ALLES EN NOG WAT

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

13 December 2012 | Peru, Trujillo

Lieve allemaal,

Alweer drie dagen terug uit Cajamarca dat in de bergen ligt. Na een busreis van een uurtje of zeven in de avond gearriveerd. We werden opgehaald door Charly een neef van Celinda. Hij nam ons mee naar zijn huis en daar hebben we de eerste nacht geslapen. De andere morgen vroeg wakker geworden om naar het toilet te gaan. Celinda en de vrouw van Charly, Edith, waren al helemaal aangekleed. Toen ik op mijn horloge keek was het pas 005.30, mij te vroeg dacht ik en dook het bed weer in. Maar dat was niet helemaal de bedoeling want we gingen naar de Los Baños Del Incas. Dus om 06.30 lag ik al in warme thermale baden. Niet verkeerd natuurlijk want hier in Trujillo kun je alleen douchen met koud water en als je met warm water wilt wassen neem je gewoon een teiltje warm water mee de badkamer in. Een beetje zoals vroeger, ging je ook maar een keer in de week in de teil.

Na dit alles op naar het centrum op zoek naar een hotelkamer. De beide dames gingen zonder mij steeds vragen wat het kostte want als ze mijn hoofd zien denken ze ah een touriste dus maken we de prijs wat hoger. Uitendelijk zijn we in een hostel terecht gekomen voor 15 soles per dag
niet pp maar per kamer. Als je nog een nacht wilt blijven moet je voor 13.00 weer betalen.
Voor die prijs heb je natuurlijk geen luxe maar de bedden waren schoon en de wc werd elke dag schoon gemaakt.

Terug naar het huis van Charly om onze bagage op te halen en gelijk terug om onze bagage naar het hostel te brengen.
Dat was natuurlijk zo gebeurt en op naar de Mirador, een uitzichtpunt waar je over heel Cajamarca uit kunt kijken, je moet alleen eerst 100 treden beklimmen.
Toen we weer in het hostel waren was het pas 12.00 uur, de rest van de middag heb ik toch maar wat slaap ingehaald.

Die week 3 uitstapjes gemaakt en nog een keer naar de baños geweest.
Ook kennis gemaakt met een vriendin en haar man van Caridad, zij hebben een restaurant en daar mochten we twee keer eten. Ook zijn we bij haar thuis geweest en dan weet je niet wat je ziet. Een en al luxe, drie verdiepingen een aantal slaap- en badkamers en de meest moderne keuken. er was zefs een open haard. Het huis zou zo in Beverly Hills kunnen staan. Duidelijk geen doorsnee Peruaanse familie maar heel aardig en als ik nog een keer in Cajamarca ben mag ik bij hun logeren.

een Nederlandse man, mijnheer Pim, heeft een project opgezet om jongeren met een lichte handicap aan werk te helpen.
Ze hebben vaak gehoorproblemen omdat ze in fabrieken hebben gewerkt waar veel lawaai is en zij geen gehoorbeschermers hebben gedragen.
Hij heeft ze geleerd om Hollands ijs te maken met producten uit de omgeving. In totaal heb ik drie ijssalons gezien maar misschien zijn er meer. Natuurlijk geproefd en het smaakt net zo lekker als in Nederland.

Wat ik nog niet wist toen ik mijn verhaal over de cuy schreef dat die zelfde dag ook de grote eend geslacht was, die lag zaterdag ' s op mijn bord. Meestal ga ik even bij ze kijken maar toen toevallig niet dus ik had hem nog niet gemist. Maar ( sorry Robbert ) hij smaakte erg lekker.
Maandag ga ik met Angela een nieuwe eend kopen.

Konijn op reis

Er zijn hier ook twee konijntjes, die natuurlijk ook in de pan eindigen, en een daarvan ontsnapt steeds en we begrijpen niet hoe. Met Angela al een keer bezig geweest een net boven de kooi te spannen maar niets helpt. Hij is zelfs een keer een hele nacht weg geweest en vanmiddag stond hij ineens wéér naast zijn kooi.
Die zaterdag dat we eend aten kwam het konijn ter sprake en kon ik in mijn beste Spaans een grapje maken in de trant van: logisch dat dat konijn er vandoor gaat, die dacht bij zichzelf gisteren de cuy vandaag de eend en morgen ik! Aju ik ga er vandoor. Daar konden ze wel om lachen.
Het konijn heeft nu de bijnaam Conejo Loco( gek konijn )

Boten en vitamines

Hoe de misverstanden de wereld inkomen. Celinda zat met een stalen gezicht te vertellen dat er in Nederland vitamines in het drinkwater zitten. Ze was gewoon niet te overtuigen dat dat niet waar is. Ik vroeg nog wie er nu uit Nederland kwam, maar volgens mij geloofd ze het nog steeds.
Ook hebben volgens haar alle Nederlanders een auto en een boot, toen ik uitgelachen was vroeg ik waar we in zo.n klein land 16 miljoen boten moesten laten. Caridad, heb jij in je kennissenkring toevallig een paar mensen zitten die een boot hebben?

Plannen gewijzigd

Toch heerlijk dat er geen vaste plannen zijn. de 22e reis ik af naar lima. Celinda is dinsdag al vertrokken. Na de feestdagen gaan we nog naar de Selva het amazonegebied. Geen idee hoe lang we gaan.
Rond de 15e januari ga ik weer naar Trujillo om de kleding te brengen die in Lima is achter gebleven. Die kon in november echt niet meer mee.
Die kleding gaat niet naar de kinderen hier maar naar de meest arme. Ik heb gezegd dat ik wel wil zien waar die kleding terecht komt en dus mee wil. Dat was geen probleem.

Dankzij nog een nagekomen bijdrage ga ik in die week nog een uitstapje maken met 30 kinderen en hun begeleiders.

Vergeef me eventuele tikfoutjes want de pc staat in een donker hoekje en de foto's plaats ik zodra ik weer in Lima ben.

Groetjes allemaal en tot schrijfs maar weer.
Ans



  • 13 December 2012 - 09:15

    Hans Van Wijk:

    Leuke verhalen Ans! Je vermaakt je én doet goed werk.

  • 13 December 2012 - 11:30

    Caridad:

    Querida Ans,
    Realmente me he reido muchísimo con tu historia y me da mucha alegría saber que te la estás pasando muy bonito en mi país. Te extraño mucho!
    Me da alegría saber que Veronica Y Charli les hayan tratado tan bien.
    Mi mama y tú tenéis razón no todos los holandeses tienen un bote pero la gente que mi mama conoce si tiene un bote. Peter le llevo a Loosdrecht dónde ella vio muchisimos y él le conto muchas historias de sus amigos,que tienen botes.
    Sobre las vitaminas es también verdad los jugos que mi mama tomaba aquí siempre tenían vitaminas.
    Siempre le he leido el contenido del producto y por eso ella dice que tiene vitaminas ya que en Peru los jugos son colorantes y agua.
    Para mi mamam es Holanda uno d elos mejores países que conoce. Esta idea no se la puedes cambiar.
    espero que disfrutes de la navidad con mi familia y que te sientes en casa.
    un beso,caridad

  • 13 December 2012 - 15:35

    Truus:

    Ha die Ans nu hier zitten we volop in de kerstsfeer gezellig hoor. Hoe is dat daar versieren de mensen hun huizen ook of is dat niet van toepassing.
    Volgende week een weekje naar de sneeuw hopenlijk zijn alle kinders weer gezond het was de afgelopen weken wel kwakkelen met dat grut. afijn de frisse lucht doet vaak wonderen.
    Leuk dat je ook met de kindertjes daar op stap gaat maak het gezellig met ze en geniet ervan!!!!
    De tijd gaat wel erg snel je zit alweer op de helft van je verblijf , alle goeds blijf gezond en tot mailens Truus

  • 13 December 2012 - 19:10

    FLOOR DINI:

    hALLOOTJE, LIEVE aNS, WEER GENOTEN VAN JE VERSLAG. vORIGE WEEK DONDERDAG GEWANDELD MET jOKE EN RITA IN/NAAR bELMONTE, hET HAD GESNEEUWD, WAS ER MOOI. iK MOET JE DE H.GROETEN VAN tIKA DOEN. sO LONG, DIEN

  • 13 December 2012 - 19:33

    Frieda:

    Hi lieve Ans,wat doe je toch een fantastisch werk,wat zullen ze blij met je zijn.De huizen zijn hier al mooi verlicht voor de KERST.Zo ook de mijne.Morgen is er weer SOOS dus gaan de beentjes weer van de vloer.Ik wens je ook namens BOB een heel fijn KERSTFEEST en een gezond 2013.

    GROETJES FRIEDA en BOB.

  • 14 December 2012 - 20:55

    Irma:

    Je zal je eigen huis en omgeving wel luxe vinden als je terug bent, de grootste luxe is dat de Ceintuurbaan in Bussum klaar is (volgens de krant) Je ( en wij ) hoeft (hoeven) dus niet meer om te rijden. Het is hier misschien alleen wel saaier...het alledaagse leven....
    Morgen gaan we naar de Kerstmarkt in Duitsland en blijven daar een nachtje. Volgende week gaan we dan een week op wintersport. ( Je hoort het wel...hééél saai het leven hier)
    Voor jou een fijne Zuidamerikaanse Kerst en oude en nieuw. Groetjes! Irma

  • 17 December 2012 - 14:39

    Mary:

    weer een mooi verhaal. Je beleeft veel Ans.
    fijn om te lezen dat je zoveel goeds kan doen.
    succes verder.
    Mary

  • 17 December 2012 - 22:30

    Marianne Visscher:

    Hey Ans,

    Zo te lezen, verveel je je niet! Het is iedere keer weer een verrassing wat je meemaakt.
    Geniet van wat je doe want, je doet goed werk.

    Wij wensen je fijne kerstdagen toe.

    Marianne & Ardy


  • 18 December 2012 - 10:32

    Jan Rugers:

    hallo ans en andere

    je veslag gelezen je bent er maar druk
    mee ik wil van uit nederland prettige kerst dagen toe
    wensen .
    en ik zeg maar te de volgende veslag groetjes jan

  • 19 December 2012 - 23:21

    Nel Lemmens:

    Hoi Ans,

    Mijn eeste reaktie tijdens je reis,maar ik pas al je reisversagen gelezen.
    Geweldig wat je allemaal doet en wat je zoal meemaakt.
    Ik kan me voorstellen dat het een voldaan gevoel geeft.
    Geniet nog maar volop,zover mogelijk.
    vanuit haarlem wil ik je ook fijne kerstdagen toewensen en
    voor 2013 veel gezondheid en geluk.
    We gaan elkaar dan ook weer ontmoeten.

    Liee groet,nel
    lemmens

  • 03 Januari 2013 - 21:04

    Ada Brusse:

    Hallo Ans,
    Wat een belevenissen !!!
    Jij maakt veel mee zeg in drie maanden tijd.
    Het is inmiddels 3 januari en ik wens je een heel gelukkig 2013 !!
    Groetjes
    Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

OP NAAR PERU

Hulp aan een project in Trugillo

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2013

WEER THUIS

28 Januari 2013

HASTA LUEGO PERU

23 Januari 2013

KLUS GEKLAARD

14 Januari 2013

BELEVENISSEN IN PICHANAKI

04 Januari 2013

OP NAAR LA SELVA.....MAAR EERST........
Ans

Zoals de meeste van jullie al heel lang weten heb ik altijd gezegd "Als ik met pensioen ben wil ik vrijwilligerswwerk gaan doen." Dat is ook een van de redenen dat ik Spaans ben gaan leren een aantal jaren geleden. De tijd vliegt en over drie maanden is het zover PENSIOEN. Als echte Rotterdamse huldig ik het principe: Geen woorden maar daden! Dus 31 oktober stap ik op het vliegtuig naar Peru met 56kg aan bagage en een rollator.

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 22262

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 12 December 2014

Terug naar Peru

31 Oktober 2012 - 28 Januari 2013

OP NAAR PERU

Landen bezocht: